نوای قرآن
نوای قرآن

نوای قرآن

هفده حدیث درباره ی فضیلت خواندن قرآن

هفده حدیث درباره ی فضیلت خواندن قرآن

برای مطالعه به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

 

 

                                                                       تلاوت و قرائت قرآن

1. قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : یا سلمان علیک بقراءة القرآن فان قراءته کفارة للذنوب و ستر من النار، و امان من العذاب و یکتب المن یقرأه بکل آیه ثواب مائه شهید ... .
«
بحار الأنوار، ج 92، ص 17»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ای سلمان بر تو باد تلاوت قرآن، به درستی که تلاوت قرآن کفاره است برای گناهان و حجاب از آتش و امان از عذاب است و برای کسی که قرآن می خواند به ازای هر آیه ثواب صد شهید نوشته می شود. 



2. 
قال الامام الباقر - علیه السّلام - : انما شیعة علیٍ کثیرة صلاتهم و کثیرة تلاوتهم القرآن.
«
صفات الشیعه، ص 167»امام باقر - علیه السّلام - فرمود: شیعیان و پیروان علی زیاد نماز می خوانند و زیاد قرآن تلاوت می کنند

 




3. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ عشر آیات فی لیله لم یکتب من الغافلین و من قراء خمسین آیة کتب منالذاکرین و من قرأ مائة آیة کتب من القانتین.
«
الکافی، ج 2، ص 448»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که ده آیه در یک شب بخواند، نوشته نمی شود از غافلین و هر کس پنجاه آیه بخواند در زمره ذاکرین نوشته می شود و هر کس صد آیه بخواند در زمره پارسایان نوشته می شود. 

4. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ان المؤمن اذا قرء القرآن نظر الله الیه بالرحمة و اعطاه الله بکل آیة الف حور و ... .
«
بحار الأنوار، ج 92، ص 17»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: مؤمن هر زمان که قرآن بخواند، خداوند با رحمت به او نگاه می کند و به او به ازای هر آیه هزار حوریه می بخشد. 




5. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : یا سلمان المؤمن اذ قرء القرآن فتح الله علیه ابواب الرحمة و خلق الله بکل حرف یخرج من فَمه ملکاً یسبح له الی یوم القیامه.

«
بحار الأنوار، ج 92، ص 17»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: ای سلمان زمانی که مؤمن قرآن تلاوت می کند باز می کند خداوند بر او دربهای رحمت را و به ازای هر حرفی که از زبان او خارج می شود، خلق می کند ملکی را که برای او تسبیح کند تا روز قیامت. 



6. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : افضل العبادة قراءة القرآن.
«
مجمع البیان، ج 1، ص 15»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: بهترین عبادت، قرائت قرآن است. 




7. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ القرآن فظن ان اَحداً اُعطی افضل ممّا أُعطی فقد حقّر ما عظّم الله و عظّم حقّر الله.
«
مجمع البیان، ج 1، ص 16»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که قرآن بخواند و گمان کند کسی چیز بهتری دارد از آن چه او دارد (قرائت قرآن)، پس تحقیر کرده آن چه را خدا بزرگ داشته و بزرگ کرده آن چه را خدا کوچک دانسته است. 




8. 
قال الامام علی - علیه السّلام - : لقاری القرآن بکل حرفٍ یقرؤه فی الصلاة قائماً مائة حسنة، و قاعداً خمسون حسنة، و متطهّراً فی غیر الصلاة خمس و عشرون حسنه و غیر متطهر عشر حسات.
«
عده الداعی، ص 212»امام علی - علیه السّلام - فرمود: برای قاری قرآن به ازای هر حرفی که در نماز در حالت ایستاده می خواند صد حسنه و در حالت نشسته خواندن 50 حسنه و در حالت طهارت در غیر نماز خواندن 25 حسنه و بدون طهارت خواندن 10 حسنه داده می شود.




9. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : من قرأ ثلث القرآن فکأنما اوتی ثلث النبوة و من قرأ ثلثی القرآن فکانّما اوتی ثلثی النبوة و من قرأ القرآن کله فکانّما اُوتی تمام النبوة.
«
مستدرک الوسائل، ج 1، ص 293»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: کسی که بخواند یک ثلث قرآن مثل این است که به او عطا شده یک ثلث نبوت و کسی که بخواند دو ثلث قرآن را مثل این که به او عطا کرده اند دو ثلث نبوت را و کسی که بخواند تمام قرآن را، مثل این است که تمام نبوت به او عطا شده. 




10. 
قال الامام الصادق - علیه السّلام - : علیکم بتلاوة القرآن فان درجات الجنة علی عدد آیات القرآن فاذا کان یوم القیامة قیل لقاری القرآن اقرأ و ارقأ.
«
وسائل الشیعه، ج 2، ص 842»امام صادق - علیه السّلام - فرمود: بر شما است تلاوت قرآن؛ به درستی که درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، پس زمانی که روز قیامت شود به قاری قرآن گفته می شود، قرآن بخوان و بالا برو. 




11. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اقرؤوا القرآن فان الله تعالی لا یعذّب قلباً وعی القرآن.
«
نهج الفصاحه، ص 80، ح 426»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: قرآن را بخوانید، به درستی که خداوند دلی را که قرآن را دریافته عذاب نمی کند. 




12. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ان هذه القلوب تصدأ کما یصدأُ الحدید. قیل: فما جلاؤُها؟ قال: ذکر الموت وتلاوة القرآن.
«
نهج الفصاحه، ص 189، ح 934»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: به درستی که این قلبها زنگ می زند، همچنانکه آهن زنگ می زند، (اصحاب) گفتند: صیقل آن چیست؟ حضرت فرمود: یاد مرگ و خواندن قرآن. 




13. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : اقرؤوا القرآن و اعملوا به و لا تجفوا عنه و لا تغلوا فیه و لا تأکلوا به و لا تستکثروا به.
«
نهج الفصاحه، ص 80، ح 425»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: قرآن را بخوانید و بدان عمل کنید و از آن دور نشوید و در آن غلو نکنید و به وسیله آن نان نخورید و به کمک آن فزونی نجوئید. 




14. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : قراءة القرآن فی الصلاة افضل من قراءة القرآن فی غیر الصلاة و قراءة القرآن فی غیر الصلوة افضل من ذکر الله تعالی.
«
بحار الأنوار، ج 92، ص 18»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خواندن قرآن در نماز بهتر است از خواندن آن در غیر نماز و خواندن قرآن در غیر نماز بهتر است از ذکر خدای متعال. 




15. 
قال الامام الصادق - علیه السّلام - : فقارئ القرآن یحتاج الی ثلاثة اشیاءَ قلبٍ خاشعٍ و بدنٍ فارغٍ و موضعٍ خالٍ.
«
بحار الأنوار، ج 85، ص 43»امام صادق - علیه السّلام - فرمود: قاری قرآن به سه خصلت نیازمند است: 1. قلب خاشع؛ 2. بدن فارغ (از هر گرفتاری و رنج)؛ 3. مکان خالی (از همه گرفتاری ها و وسوسه ها). 




16. 
قال الامام الصادق - علیه السّلام - : القرآن عهد الله الی خلقه فقد ینبغی للمرء المسلم ان ینظر فی عهده و ان یقرأ منه فی کل یومٍ خمسین آیه.
«
الکافی، ج 2، ص 446»امام صادق - علیه السّلام - فرمود: قرآن عهدنامه خدا به سوی خلقش است، پس سزاوار است که مسلمان به عهدنامه خدا نگاه کند و از آن در هر روز پنجاه آیه بخواند. 




17. 
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : قال الله تبارک تعالی من شُغِل بقراءة القرآن عن دعائی و مسألتی اعطیته اَفضل ثواب الشاکرین.
«
وسائل الشیعه، ج 6، ص 192»پیامبر اکرم - صلّی الله علیه و آله - فرمود: خداوند تبارک و تعالی فرموده: من به کسی که به خاطر دعوت و خواست من به قرائت قرآن مشغول شود، بهترین ثواب شکرگزاران را می بخشم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.